[ubermenu config_id="main"]
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מושגים בתקשורת

PBX

מרכזייה

Private Branch Exchange

מערכת טלפוניה ארגונית שמגדירה לכל עובד מספר שלוחה פנימי, כך שהעובדים יכולים לדבר בינם לבין עצמם (בחינם) והם ויכולים לחייג או לקבל שיחות מרשת הטלפוניה הציבורית ישירות לשלוחה.

VoIP

Voice Over
Internet Protocol

שיחות טלפון על גבי רשת האינטרנט או רשתות פרטיות בפרוטוקול IP. הפרוטוקול מאפשר ביצוע שיחות פנימיות ושיחות חיצוניות.

מרכזיית

IP

מרכזיה המופעלת ברשת המחשבים במשרד בפרוטוקול IP. שיחות פנימיות עוברות ברשת הפנימית (או דרך האינטרנט אם יש שלוחות מרוחקות), ושיחות מחוץ לרשת החברה מתאפשרות באמצעות חיבור לרשת הטלפוניה הציבורית או באמצעות רשת האינטרנט.

טלפון

IP

טלפון הכולל מעבד, אשר מתחבר באמצעות רשת המחשבים הפנימית במשרד דרך מרכזיית IP. על הטלפון עצמו מוגדרת שלוחה וניתן להעתיקו ממקום למקום ברשת.

SOFT

PHONE

תוכנה שמותקנת על המחשב או על הסמארטפון, מתחברת למרכזיית IP ומאפשרת שימוש במחשב כשלוחה של המרכזייה. פתרון זה מאפשר ניידות תוך שמירת החיבור למרכזייה.

IVR

Interactive Voice Response

מערכת המספקת מענה אוטומטי וניתוב פניות טלפוניות. מערכות IVR מאפשרות הצגת תפריטים קוליים לבחירה וממשק קולי לביצוע פעולות אוטומטיות כגון בדיקת יתרת חשבון, תשלום חשבונות, מידע בזמן אמת  ועוד.

UNIFIED COMMUNICATION

מכלול אינטגרציה של שירותי תקשורת המאפשרים למשתמש  לשתף ולשלוח הודעה דרך ערוץ אחד ולקבל תגובה במהלך השיחה או בסיומה דרך ערוץ אחר. לדוגמא, משתמש יכול לפתוח  ולשמוע במייל הודעת דואר קולית שהושארה בטלפון ולאחר מכן לענות בשיחת טלפון על בסיס זמינות שולח ההודעה במערכת ה-Presence.

מכלולי unified communication במערכות טלפוניית IP מתקדמות, מאפשרים כיום אינטגרציה במגוון ערוצים ובהם קול, מייל, IM ,sms, וידאו ורשתות חברתיות. כחלק ממכלול  תקשורת אחודה מיושמים כיום במרכזיות/ מערכות טלפונייה מתקדמות יכולות presence  המאפשרות לקבל חיווי לגבי זמינות העובדים האחרים בארגון  לקבלת /שיתוף השיחה או ההודעה תוך התממשקות ליומן הפגישות האישי/ארגוני.

SIP

Session Initiation Protocol

פרוטוקול איתות (Signaling Protocol) המשמש לשליטה וניהול של שיחות ברשתות IP כדוגמת טלפוניה מבוססת IP ומסרים מיידיים. SIP, בדומה ל-HTTP SIP הינו פרוטוקול שרת-לקוח המבוסס על הודעות בקשה ותשובה שיוצרות טרנזקציות. פרוטוקול SIP פותח על ידי ה-IETF ומפורסם כ-RFC 3261. כיום יש קרוב ל־20 תוספות והרחבות שמתוארות ב-RFC והצעות להרחבות נוספות מוגשות חדשות לבקרים. נכון להיום פרוטוקול SIP  נתמך על ידי יותר מוצרים ושרותי טלפוניה אינטרנטית מכל פרוטוקול איתות אחר.

SIP

TRUNK

תצורת חיבור חדשה לרשת הטלפונייה הציבורית המבוססת על פרוטוקל SIP ומאפשרת הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזייה. לקוחות עם מרכזיית IP שתומכת בפרוטוקול  SIP, יכולים להתחבר לספקי התקשורת ולהעביר שיחות VoIP מקצה לקצה ללא צורך בהמרת פרוטוקלים וביישום תקשורת אחודה UC בין מערכות וערוצי תקשורת שונים.

CONTACT

CENTER

מערכת לניהול מוקד שרות

מערכת לניהול ערוצי תקשורת עבור פניות לקוחות למוקדי שרות. בעבר נקראו מערכות אלה בשם "Call Center" מאחר שכל פניות הציבור התבצעו דרך הטלפון. כיום, מערכות מוקדי שרות משרתות מגוון רחב של ערוצים, כגון: טלפוניה Instant Messaging, SMS, Email, Outbound , ו-Social Media (רשתות חברתיות).

Computer Telephony Integration

CTI

מערכת  CTI מאפשרת ממשק בין מערכות המידע הממוחשבות בארגון למערכת הטלפוניה. ממשק זה מאפשר לשלוט במערכת הטלפוניה ממערכות חיצוניות וכן להעביר נתוני זמן אמת ונתונים היסטוריים ממערכת טלפוניה למערכות ניטור ובקרה חיצוניות. שימוש נפוץ ל-CTI הינו קישור מערכת התוכנה למוקדי שירות  CRM בשילוב עם מערכות טלפוניה של המוקד.

מתגי

ETHERNET-SWITCH

מתג (Switch) הוא רכיב ברשת תקשורת המחשבים המחבר בין צמתים שונים ברשת, בין אם הם מכשירי קצה (כגון מחשבים) ובין אם הם מרכיבי רשת בסיסיים (כגון רכזות). מתגים יכולים להכיל מספר כניסות מועט, במקרים של מתגים ביתיים, ועד למאות כניסות, במקרים של רשתות תקשורת גדולות. המתג מעביר נתונים בין הציוד שמחובר לכניסות השונות שלו באופן סלקטיבי על-פי כתובות (MAC (Media access control  של היעד המבוקש של כל חבילת נתונים שנשלחת דרכו.

נתב תקשורת

ROUTER

התקן שאחראי לניתוב Packets  בין רשתות מחשבים. ה-Router הוא ההתקן שקובע ברשתות מסוג Packet-Switched (כמו האינטרנט) את נקודת הרשת הבאה אליה ינותב ה-Packet בכדי שיגיע ליעד. Router מחבר לפחות שתי רשתות ומגדיר את המסלול בו ישלח כל Packet בהתאם לניתוח מצב הרשת אליה הוא מחובר. ה-Router ממוקם ב-Gateways שהינו האמצעי המחבר בין שתי רשתות או יותר. ה-Router יכול להיות כלול כחלק מה-Switch של הרשת. ה-router הינו רכיב קריטי לשמירת נתונים העוברים בין הרשתות ושומר על חיבור הרשתות לאינטרנט.

פרוטוקול

MPLS

פרוטוקול / תקן  להשגת מהירות תקשורת גבוהה יותר ברשת תוך מתן כלים לניהול קל יותר של הרשת. בכדי להשיג מהירויות גבוהות יותר ה-MPLS קובע מסלול רשת זמין מוגדר מראש לקבוצה של Packets. המסלול של ה-Packet מזוהה באמצעות תוית המשולבת בכל Packet, מה שמביא לחסכון בזמן הדרוש ל-Router לחפש את הכתובת של ה-Node הבא אליו צריך להעביר את ה-Packet. מטרת הפרוטוקול היא להגדיר או לציין את המסלול המתאים לכל פעולה כדי להקטין למינימום את צווארי הבקבוק בתוך הרשת. ה-MPLS הוא יוזמה של IETF שיוצר אינטגרציה של מידע מסוג Layer 2 על חיבורי הרשת, יחד עם Layer 3 בתוך מערכת אוטונומית מוגדרת, במטרה לפשט ולשפר העברת IP Packet. ה-MPLS נקרא Multiprotocol כי הוא עובד עם פרוטקולי IP, ATM ופרוטוקולי תקשורת של frame relay. היישום של פרוטוקולי MPLS מאפשר גם להריץ סוגים שונים של תנועה על אותה רשת, כמו היכולת להעביר נתונים, קול ווידאו באותו זמן.

SDN

Software Defined networking

גישה חדשה בתחום תקשורת מחשבים אשר מנתקת חומרה של המערכת ממערכת הבקרה – Control Plane ומערכת שינוע הנתונים – Data Plane. תפיסת SDN התפתחה מעבודה שנעשתה באוניברסיטאות Berkley ו-Stanford.
SDN מאפשר למנהל המערכת לשלוט במערכת דרך חלוקה של פונקציונאליות בסיסית יותר לשירותים ווירטואליים – Virtual services
.
SDN מאפשר למנהלי המערכת לקבל בקרה  מרכזית של תעבורת הרשת על ידי Controller ללא צורך בשליטה פיזית במתגי רשת.

WI-FI

רשתות אלחוטיות

Wi-Fi היא טכנולוגיה המאפשרת למכשירים אלקטרוניים להעביר מידע באופן אלחוטי. לרוב מבוססות רשתות אלה על תקני IEEE 802.11  המאפשרים פריסת רשת תקשורת שבה משודרות חבילות נתוני IP בין הצרכנים השונים, למרחקים של כמה עשרות או מאות מטרים. רשת Wi-Fi פועלת באחד משני מצבים: רשת תשתית (Infrastructure) – מצב בו הרשת מנוהלת על ידי נקודת גישה אחת או יותר. נקודת הגישה בדרך כלל משולבת בנתב ואחראית על התקשורת במרחב. כל התחנות משדרות לנקודת הגישה ורק אליה והיא מנתבת את החבילות כנדרש. רשת אד-הוק (Ad-Hoc) – מצב המתאר רשת בלתי מנוהלת שבה כל הצרכנים (מחשבים, מכשירים סלולרים התומכים בפרוטוקול וכן הלאה) מתקשרים בינם לבין עצמם ללא תשתית מאורגנת. כל אחת מהתחנות עשויה לשדר באותו זמן, אך היות שכולן מממשות את הפרוטוקול, על פי רוב נמנעות הפרעות הדדיות. יתרונה הגדול של רשת Wi-Fi הוא בפשטות חיבור הציוד (אין צורך בפריסת כבלים והגדרות פרוטוקול מורכבות במחשב) ובמחירו הזול. מחשבים ניידים רבים נמכרים כשהם מכילים כרטיסי Wi-Fi, כך שניתן לחבר אותם בקלות לרשתות אלחוטיות.

מושגים בתקשורת

PBX

מרכזייה

Private Branch Exchange

מערכת טלפוניה ארגונית שמגדירה לכל עובד מספר שלוחה פנימי, כך שהעובדים יכולים לדבר בינם לבין עצמם (בחינם) והם ויכולים לחייג או לקבל שיחות מרשת הטלפוניה הציבורית ישירות לשלוחה.

VoIP

Voice Over
Internet Protocol

שיחות טלפון על גבי רשת האינטרנט או רשתות פרטיות בפרוטוקול IP. הפרוטוקול מאפשר ביצוע שיחות פנימיות ושיחות חיצוניות.

מרכזיית

IP

מרכזיה המופעלת ברשת המחשבים במשרד בפרוטוקול IP. שיחות פנימיות עוברות ברשת הפנימית (או דרך האינטרנט אם יש שלוחות מרוחקות), ושיחות מחוץ לרשת החברה מתאפשרות באמצעות חיבור לרשת הטלפוניה הציבורית או באמצעות רשת האינטרנט.

טלפון

IP

טלפון הכולל מעבד, אשר מתחבר באמצעות רשת המחשבים הפנימית במשרד דרך מרכזיית IP. על הטלפון עצמו מוגדרת שלוחה וניתן להעתיקו ממקום למקום ברשת.

SOFT

PHONE

תוכנה שמותקנת על המחשב או על הסמארטפון, מתחברת למרכזיית IP ומאפשרת שימוש במחשב כשלוחה של המרכזייה. פתרון זה מאפשר ניידות תוך שמירת החיבור למרכזייה.

IVR

Interactive Voice Response

מערכת המספקת מענה אוטומטי וניתוב פניות טלפוניות. מערכות IVR מאפשרות הצגת תפריטים קוליים לבחירה וממשק קולי לביצוע פעולות אוטומטיות כגון בדיקת יתרת חשבון, תשלום חשבונות, מידע בזמן אמת  ועוד.

UNIFIED COMMUNICATION

מכלול אינטגרציה של שירותי תקשורת המאפשרים למשתמש  לשתף ולשלוח הודעה דרך ערוץ אחד ולקבל תגובה במהלך השיחה או בסיומה דרך ערוץ אחר. לדוגמא, משתמש יכול לפתוח  ולשמוע במייל הודעת דואר קולית שהושארה בטלפון ולאחר מכן לענות בשיחת טלפון על בסיס זמינות שולח ההודעה במערכת ה-Presence. מכלולי unified communication במערכות טלפוניית IP מתקדמות, מאפשרים כיום אינטגרציה במגוון ערוצים ובהם קול, מייל, IM ,sms, וידאו ורשתות חברתיות.

כחלק ממכלול תקשורת אחודה מיושמים כיום במרכזיות/ מערכות טלפונייה מתקדמות יכולות presence  המאפשרות לקבל חיווי לגבי זמינות העובדים האחרים בארגון  לקבלת /שיתוף השיחה או ההודעה תוך התממשקות ליומן הפגישות האישי/ארגוני.

SIP

Session Initiation Protocol

פרוטוקול איתות (Signaling Protocol) המשמש לשליטה וניהול של שיחות ברשתות IP כדוגמת טלפוניה מבוססת IP ומסרים מיידיים. SIP, בדומה ל-HTTP SIP הינו פרוטוקול שרת-לקוח המבוסס על הודעות בקשה ותשובה שיוצרות טרנזקציות. פרוטוקול SIP פותח על ידי ה-IETF ומפורסם כ-RFC 3261. כיום יש קרוב ל־20 תוספות והרחבות שמתוארות ב-RFC והצעות להרחבות נוספות מוגשות חדשות לבקרים. נכון להיום פרוטוקול SIP  נתמך על ידי יותר מוצרים ושרותי טלפוניה אינטרנטית מכל פרוטוקול איתות אחר.

SIP

TRUNK

תצורת חיבור חדשה לרשת הטלפונייה הציבורית המבוססת על פרוטוקל SIP ומאפשרת הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזייה. לקוחות עם מרכזיית IP שתומכת בפרוטוקול  SIP, יכולים להתחבר לספקי התקשורת ולהעביר שיחות VoIP מקצה לקצה ללא צורך בהמרת פרוטוקלים וביישום תקשורת אחודה UC בין מערכות וערוצי תקשורת שונים.

CONTACT

CENTER

מערכת לניהול מוקד שרות

מערכת לניהול ערוצי תקשורת עבור פניות לקוחות למוקדי שרות. בעבר נקראו מערכות אלה בשם "Call Center" מאחר שכל פניות הציבור התבצעו דרך הטלפון. כיום, מערכות מוקדי שרות משרתות מגוון רחב של ערוצים, כגון: טלפוניה Instant Messaging, SMS, Email, Outbound, ו-Social Media (רשתות חברתיות).

Computer Telephony Integration

CTI

מערכת  CTI מאפשרת ממשק בין מערכות המידע הממוחשבות בארגון למערכת הטלפוניה. ממשק זה מאפשר לשלוט במערכת הטלפוניה ממערכות חיצוניות וכן להעביר נתוני זמן אמת ונתונים היסטוריים ממערכת טלפוניה למערכות ניטור ובקרה חיצוניות. שימוש נפוץ ל-CTI הינו קישור מערכת התוכנה למוקדי שירות  CRM בשילוב עם מערכות טלפוניה של המוקד.

מתגי

ETHERNET-SWITCH

מתג (Switch) הוא רכיב ברשת תקשורת המחשבים המחבר בין צמתים שונים ברשת, בין אם הם מכשירי קצה (כגון מחשבים) ובין אם הם מרכיבי רשת בסיסיים (כגון רכזות). מתגים יכולים להכיל מספר כניסות מועט, במקרים של מתגים ביתיים, ועד למאות כניסות, במקרים של רשתות תקשורת גדולות. המתג מעביר נתונים בין הציוד שמחובר לכניסות השונות שלו באופן סלקטיבי על-פי כתובות (MAC (Media access control  של היעד המבוקש של כל חבילת נתונים שנשלחת דרכו.

נתב

תקשורת

ROUTER

התקן שאחראי לניתוב Packets  בין רשתות מחשבים. ה-Router הוא ההתקן שקובע ברשתות מסוג Packet-Switched (כמו האינטרנט) את נקודת הרשת הבאה אליה ינותב ה-Packet בכדי שיגיע ליעד. Router מחבר לפחות שתי רשתות ומגדיר את המסלול בו ישלח כל Packet בהתאם לניתוח מצב הרשת אליה הוא מחובר. ה-Router ממוקם ב-Gateways שהינו האמצעי המחבר בין שתי רשתות או יותר. ה-Router יכול להיות כלול כחלק מה-Switch של הרשת. ה-router הינו רכיב קריטי לשמירת נתונים העוברים בין הרשתות ושומר על חיבור הרשתות לאינטרנט.

פרוטוקול

MPLS

פרוטוקול / תקן  להשגת מהירות תקשורת גבוהה יותר ברשת תוך מתן כלים לניהול קל יותר של הרשת. בכדי להשיג מהירויות גבוהות יותר ה-MPLS קובע מסלול רשת זמין מוגדר מראש לקבוצה של Packets. המסלול של ה-Packet מזוהה באמצעות תוית המשולבת בכל Packet, מה שמביא לחסכון בזמן הדרוש ל-Router לחפש את הכתובת של ה-Node הבא אליו צריך להעביר את ה-Packet. מטרת הפרוטוקול היא להגדיר או לציין את המסלול המתאים לכל פעולה כדי להקטין למינימום את צווארי הבקבוק בתוך הרשת. ה-MPLS הוא יוזמה של IETF שיוצר אינטגרציה של מידע מסוג Layer 2 על חיבורי הרשת, יחד עם Layer 3 בתוך מערכת אוטונומית מוגדרת, במטרה לפשט ולשפר העברת IP Packet. ה-MPLS נקרא Multiprotocol כי הוא עובד עם פרוטקולי IP, ATM ופרוטוקולי תקשורת של frame relay. היישום של פרוטוקולי MPLS מאפשר גם להריץ סוגים שונים של תנועה על אותה רשת, כמו היכולת להעביר נתונים, קול ווידאו באותו זמן.

WI-FI

רשתות

אלחוטיות

Wi-Fi היא טכנולוגיה המאפשרת למכשירים אלקטרוניים להעביר מידע באופן אלחוטי. לרוב מבוססות רשתות אלה על תקני IEEE 802.11  המאפשרים פריסת רשת תקשורת שבה משודרות חבילות נתוני IP בין הצרכנים השונים, למרחקים של כמה עשרות או מאות מטרים. רשת Wi-Fi פועלת באחד משני מצבים: רשת תשתית (Infrastructure) – מצב בו הרשת מנוהלת על ידי נקודת גישה אחת או יותר. נקודת הגישה בדרך כלל משולבת בנתב ואחראית על התקשורת במרחב. כל התחנות משדרות לנקודת הגישה ורק אליה והיא מנתבת את החבילות כנדרש. רשת אד-הוק (Ad-Hoc) – מצב המתאר רשת בלתי מנוהלת שבה כל הצרכנים (מחשבים, מכשירים סלולרים התומכים בפרוטוקול וכן הלאה) מתקשרים בינם לבין עצמם ללא תשתית מאורגנת. כל אחת מהתחנות עשויה לשדר באותו זמן, אך היות שכולן מממשות את הפרוטוקול, על פי רוב נמנעות הפרעות הדדיות. יתרונה הגדול של רשת Wi-Fi הוא בפשטות חיבור הציוד (אין צורך בפריסת כבלים והגדרות פרוטוקול מורכבות במחשב) ובמחירו הזול. מחשבים ניידים רבים נמכרים כשהם מכילים כרטיסי Wi-Fi, כך שניתן לחבר אותם בקלות לרשתות אלחוטיות.

SDN

Software Defined networking

גישה חדשה בתחום תקשורת מחשבים אשר מנתקת חומרה של המערכת ממערכת הבקרה – Control Plane ומערכת שינוע הנתונים – Data Plane.
תפיסת SDN התפתחה מעבודה שנעשתה באוניברסיטאות Berkley ו-Stanford.
SDN מאפשר למנהל המערכת לשלוט במערכת דרך חלוקה של פונקציונאליות בסיסית יותר לשירותים ווירטואליים – Virtual services
.
SDN מאפשר למנהלי המערכת לקבל בקרה  מרכזית של תעבורת הרשת על ידי Controller ללא צורך בשליטה פיזית במתגי רשת.